Czynnikiem wzmacniającym bezpieczeństwo dzieci jest m.in. wiedza dotycząca zagrożeń, umiejętność ich rozpoznawania i szukania pomocy w trudnych sytuacjach. Właśnie takie wiadomości dzieci mogą otrzymać podczas zajęć GADKI.
Zajęcia GADKI są elementem programu profilaktycznego o tej samej nazwie. Można je realizować w formie warsztatów o czasie trwania dostosowanym do możliwości grupy dzieci. Wyjściową propozycją są zajęcia 45–minutowe, które można dzielić na krótsze bloki lub wydłużać – wg rekomendacji ze scenariusza.
Zalecamy, aby z daną grupą dzieci powtarzać zajęcia „GADKI” każdego roku, a oprócz tego – między konkretnymi zajęciami – wykorzystywać codzienne sytuacje, by sprawdzać i utrwalać zasady. Dodatkowo, rekomendujemy, aby regularnie grupa dzieci wspólnie oglądała film „GADKI” przeznaczony dla swojej grupy wiekowej. Film trwa zaledwie kilka minut i jest atrakcyjny dla dzieci – zmieści się nawet podczas krótkiej przerwy. Częsta ekspozycja na powtarzanie zasad i możliwość ich zastosowania w życiu codziennym, zwiększają szansę, że dzieci będą o nich pamiętać w trudnych sytuacjach!
Do realizacji zajęć potrzebne jest to, co zwykle w przedszkolu czy szkole jest pod ręką: urządzenie umożliwiające odtwarzanie filmu (komputer z projektorem lub ekranem, tablica multimedialna) z podłączeniem do internetu, wydrukowane i powielone karty pracy, które stanowią załączniki do scenariusza i – w zależności od scenariusza – drobne, codzienne przedmioty (np. kredki, klocki, kartki). Szczegółowy zakres opisany jest w scenariuszach.
Rekomendujemy, aby osoba prowadząca zajęcia miała doświadczenia w pracy z grupą dzieci (tj. nauczyciele, edukatorzy, psycholodzy, pedagodzy). Sam scenariusz rozpisany jest dość szczegółowo, aby poszczególne kroki, wypowiedzi czy podsumowania były jasne dla prowadzącego.
Idealną sytuacją jest, gdy zajęcia mogą być realizowane przez 2 prowadzących. Nie jest to konieczne, ale może zwiększyć komfort zarówno grupy, jak i realizatorów.
Scenariusze przygotowane są w 3 wersjach wiekowych:
Mogą być też stosowane odpowiednio do poziomu funkcjonowania dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. O wyborze odpowiedniego scenariusza decyduje osoba prowadząca. Warto przy wyborze uwzględnić opinię innych specjalistów pracujących z daną grupą dzieci.
Przed realizacją scenariuszy rekomendujemy zapoznanie się z filmami dla prowadzących. W strefie edukatora, dostępnej po zalogowaniu, wkrótce dostępne będą także dodatkowe materiały wspierające przygotowanie i prowadzenie zajęć.
Po realizacji zajęć, zarówno osoba prowadząca, jak i placówka, w której odbyły się lekcje, może otrzymać zaświadczenie o realizacji. Uzyskanie zaświadczenia możliwe jest po wypełnieniu ankiety ewaluacyjnej,
Bardzo ważne jest dzielenie informacji o treściach poruszanych na zajęciach GADKI z rodzicami i opiekunami dzieci objętych programem. Ich zaangażowanie ma najbardziej istotny wpływ na bezpieczeństwo dziecka. Warto, aby z pomocą edukatorów, także rodzice i opiekunowie poznali GADKI oraz sposoby na wzmocnienie ochrony swoich dzieci.
W tym celu zachęcamy, aby poinformować najbliższych dziecka o planie realizacji zajęć (można to zrobić np. w formie pisemnej informacji, którą rodzice zwrotnie podpisują wyrażając zgodę na udział w zajęciach). Nic nie stoi na przeszkodzie, aby pokazać rodzicom materiały stosowane podczas realizacji zajęć – filmy i scenariusze dostępne są na stronie dla każdego i także opiekunowie dziecka mogą się z nimi zapoznać.
Punktem wyjścia do rozmów rodziców z dziećmi może być także dodatkowa karta pracy „Powtórz i porozmawiaj razem ze mną” (załącznik do scenariusza), którą można przekazać dzieciom dla rodziców po skończonych zajęciach.
BARDZO WAŻNE! Materiał informacyjny dla rodzica rekomendujemy skopiować i wysłać do opiekunów w wiadomości lub wydrukować i przekazać np. przy odbieraniu dziecka z zajęć. Regularne rozmowy z rodzicami to najskuteczniejsza forma wzmacniania informacji, które dzieci uzyskały podczas zajęć!
Scenariusz szczegółowo poprowadzi Cię przez lekcję o GADKACH z najmłodszymi dziećmi. Możesz go zrealizować w 45 lub 60 minut.
Film "GADKI z Gadkiem"
Scenariusz "GADKI z Gadkiem" dla dzieci w wieku 4-6 lat
Kolorowanka "GADKI z Gadkiem"
Karta pracy "Powtórz i porozmawiaj razem ze mną" - dla rodziców
Plakat "GADKI z Gadkiem"
Scenariusz szczegółowo poprowadzi Cię przez lekcję o GADKACH z dziećmi w wieku wczesnoszkolnym. Możesz go zrealizować w 45 lub 90 minut.
Scenariusz "GADKI z Maksem" dla dzieci w wieku 7-9 lat
Karta pracy - ulotki GADKI
Karta pracy - wizytówki bezpieczeństwa
Karta pracy "Powtórz i porozmawiaj razem ze mną" - dla rodziców
Plakat "GADKI z Maksem"
Scenariusz szczegółowo poprowadzi Cię przez lekcję o GADKACH z dziećmi w wieku szkolnym (10-12 lat). Możesz go zrealizować w 45 lub 90 minut.
Scenariusz "GADKI z Wiki" dla dzieci w wieku 10-12 lat
Karta pracy - ulotki GADKI
Karta pracy - wizytówki bezpieczeństwa
Karta pracy "Powtórz i porozmawiaj razem ze mną" - dla rodziców
Plakat "GADKI z Wiki"
Zaangażowanie rodziców jest niezbędne, by zwiększyć bezpieczeństwo dzieci! Poniższe materiały możesz wykorzystać jako gotowe informacje do przekazania rodzicom dzieci, z którymi pracujesz.
Przewodnik dla rodziców
Informacje po zajęciach - dla rodziców dzieci w wieku 4-6 lat
Informacje po zajęciach - dla rodziców dzieci w wieku 7-9 lat
Informacje po zajęciach - dla rodziców dzieci w wieku 10-12 lat
A może przyda Ci się dodatkowy plakat, na którym jest cała GADKOWA rodzina? Wydrukuj i wywieś w widocznym miejscu - np. tam, gdzie rodzice zwykle czekają na dzieci po zajęciach :)
GADKI - plakat (a4)
116 111 telefon zaufania dla dzieci i młodzieży może Ci pomóc. Prowadzimy bezpłatną i anonimową pomoc. Zadzwoń do nas pod numer 116 111 lub odwiedź naszą stronę internetową 116111.pl.
Możesz skontaktować się z nami telefonicznie pod numerem Telefonu dla Rodziców i Nauczycieli w sprawie Bezpieczeństwa Dzieci: 800 100 100 lub poprzez stronę 800100100.pl.